tomerLogo

תומר חג'בי
עו"ד מקרקעין

בדף זה נתרכז בנושא קניית דירה מקבלן.

לתיאור מפורט ומלא של הליך קניית דירה באופן כללי יותר, לחצו כאן

מאמרים נוספים בתחתית דף זה

מדריך לרכישת דירה מקבלן

רכישת דירה מקבלן "על הנייר" שונה מרכישת דירה יד שנייה, בעוד ברכישת דירה יד שנייה אנו קונים משהו מוחשי וקיים עם ודאות גבוה אודות הנכס הנרכש, ברכישת דירה "על הנייר" הדירה טרם נבנתה והסיכון אודות הנכס שיתקבל בסוף התהליך גבוה יותר

על מנת ליצור עבורכם בהירות בתהליך רכישת דירה מקבלן, ריכזתי עבורכם במדריך זה 10 פעולות חשובות  שיש לבצע לאחר קבלת החלטה לרכוש דירה מקבלן:

  1. איסוף נתונים
  2. טופס הרשמה/ בקשה לרכישת דירה
  3. הקבלן המבצע והחברה היזמית
  4. היתרי בנייה
  5. מצב הנכס
  6. ערבות בנקאית
  7. מחיר הדירה
  8. שינויים ותוספות
  9. מועד מסירת הדירה
  10. שכר טרחת עורך הדין של הקבלן

להלן הסברים מפורטים בכל אחד מהסעיפים:

  1. איסוף נתונים

קבלו מהיזם\קבלן כל פרט שיכול לתת לכם תמונה מלאה על הפרויקט: פרטים אודות הקבלן המבצע, בניינים הצפויים להיבנות בסביבת הבניין המבוקש, מספר קומות בבניין, מספר דיירים בכל בניין/קומה, מחיר הדירה, מועד מסירת הדירה, עלות צפויה של חברת ניהול, שטח כולל לחישוב ארנונה עבור הדירה המבוקשת, וכל פרט אחר שיכול ליצור לכם בהירות בתהליך הרכישה.

  1. טופס הרשמה/ בקשה לרכישת דירה

עם בחירת הדירה המבוקשת ובטרם תתקשרו בחוזה לרכישת הדירה, תדרשו במרבית המקרים, לחתום על טופס הרשמה/ בקשה לרכישת דירה ולהפקיד פיקדון כספי. על מנת להימנע מקנס במקרה ותחזרו בכם מרכישת הדירה, ציינו בטופס ההרשמה כי במצב של אי הסכמות משפטיות או במקרה שתחזרו בכם מרכישת הדירה בפרק זמן סביר ממועד החתימה על טופס ההרשמה, כספי הפיקדון יוחזרו לכם במלואם ובכל מקרה דאגו לציין כי מחיר הפיקדון יקוזז ממחיר הדירה.

שימו לב! הקפידו לקרוא את טופס ההזמנה בעיון, בחלק מהמקרים היזם מצמיד את מחיר הדירה שנקבע בטופס ההרשמה למדד תשומות הבניה, משמעות הדבר כי אם מדד תשומות הבנייה יעלה לפני שתספיקו לחתום על חוזה מכר מול הקבלן, מחיר הדירה שיקבע בחוזה המכר עלול להיות גבוה יותר ממה מהמחיר שנקבע בטופס ההרשמה.

  1. הקבלן המבצע והחברה היזמית

מומלץ לבדוק את הקבלן/חברה יזמית אשר מבצעת את הפרויקט. בדקו פרויקטים שבנו בעבר, קבלו המלצות, בדקו את הסטנדרט בו נבנו הפרויקטים, בדקו עמידה במועדי מסירה

  1. היתרי בנייה

וודאו כי ניתנו היתרי בנייה לפרויקט, אם טרם ניתן היתר, בדקו כי התכנון אכן תואם לתכניות החלות על הקרקע.

  1. מצב הנכס

וודאו שלקבלן יש זכויות בקרקע הרלוונטית ושאין הגבלות המונעות את ביצוע המכירה.

  1. ערבות בנקאית

וודאו כי קיים בנק מלווה לפרויקט שיעניק ליווי פיננסי לקבלן ויספק לכם את הערבויות הבנקאיות הנדרשות.

בעקבות פרשת חפציבה נכנס תיקון האוסר על קבלן לקבל מרוכש סכום העולה על 7% ממחיר הדירה מבלי שמסר לו ערבות בנקאית או פוליסת ביטוח להבטחת כספי הרוכש.

  1. מחיר הדירה

מחיר הדירה אינו כולל את כל ההוצאות שלכם על הדירה, חשוב לקחת בחשבון את כל ההוצאות הנלוות למחיר הרכישה המוסכם, אשר עלולות לעתים להסתכם במאות אלפי שקלים.

מומלץ לערוך רשימה מפורטת של כל ההוצאות שתדרשו להוציא בתהליך רכישת הדירה, להלן חלק מההוצאות הנלוות: תשלום בגין מס רכישה, תשלום בגין הצמדת מחיר הדירה למדד תשומות הבניה/ מחירים לצרכן, תשלום לעו"ד הקבלן, תשלום בגין חיבור הדירה לרשת חשמל, מים וגז, שכ"ט עורך מטעמכם, ביצוע שדרוגים ושינויים בדירה כגון: התקנת מיזוג, שדרוג מטבח, שינוי מיקום שקעים, קירות וכדו'.

  1. שינויים ותוספות

ככלל, מחיר הדירה אינו כולל שינויים ותוספות, על מנת להימנע מ"הפתעות" לא צפויות בעת שדרוג ו/או ביצוע שינויים בדירה במהלך הבנייה, ודאו כי מצורף לחוזה מחירון שינויים ותוספות.

  1. מועד מסירת הדירה

קבלנים ויזמים נוטים, לא אחת, לציין את מועד מסירת הדירה בצורה מעורפלת ובכך נמנעים מתשלום פיצויים במקרה של איחור במסירה.

על מנת להימנע מהפסד קבלת פיצויים במקרה של איחור במסירת הדירה, ציינו בהסכם בצורה ברורה את המועד הסופי למסירת הדירה וככל הניתן ע"י ציון תאריך ספציפי !

  1. שכר טרחת עורך הדין של הקבלן

שכר טרחת עו"ד של הקבלן הוגבל בחוק לכ-5,000 שקל פלוס מע"מ (למעט בדירות יוקרה), תשלום זה הוא עבור רישום הנכס על שמכם בטאבו, ולא על מנת לייצג את האינטרסים שלכם בעסקה.

שימו לב! עורך הדין מטעם הקבלן מייצג אך ורק את הקבלן ודואג לאינטרס של הקבלן בלבד.

***מידע זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ואינו מחליף חוות דעת משפטית.

לקוחות מספרים

מאמרים רלוונטיים בנושא רכישת דירה

מדרגות מס רכישה 2022

בדף זה הסברים ומידע על מדרגות המס ברכישת דירה. תכנון מס נכון יכול להוביל לחסכון של אלפי ועשרות אלפי שקלים. ובכל מקרה, חשוב שתהיו מוכנים ותקחו בחשבון את העלויות הצפויות.

להמשך קריאה »

הליך קניית דירה.בית

בדף זה סיכמתי את ההליך הכולל של קניית דירה לשלבים עיקריים. הדף נועד לתת לכם תמונה כללית של השלבים השונים. הדף רלוונטי למי שמתעניין בהבנת ההליך ככלל ונושאים מרכזיים שעולים תוך כדי.

להמשך קריאה »

אשמח שנדבר. אנא השאירו פרטים ואצור קשר

בדרך כלל אנחנו מנסים לחזור תוך יום עסקים. אם הנושא דחוף, תרגישו חופשי להרים טלפון או לשלוח הודעה בוואטאפ. תודה.

* מידע זה ישאר פרטי וישמש אותי לצרכי תקשורת בלבד