tomerLogo

תומר חג'בי
עו"ד מקרקעין

זכרון דברים בקניה ומכירה של דירה - כדאי או לא כדאי ?

מצאתם דירה או קונים, יופי !

אתם רוצים לעגן את ההסכם שלכם בכתב (זכרון דברים) ולהתקדם ? זהירות !

הנה כמה סיבות מדוע עדיף להימנע מלחתום על זכרון דברים בעת רכישה או מכירה של דירה

אכיפה משפטית

בניגוד לדעה הרווחת שזיכרון דברים הינו מסמך ראשוני שאינו מחייב, התוקף של זיכרון דברים אינו חד משמעי והוא נתון לפרשנות בית המשפט. בימ"ש עשוי לקבוע כי המסמך הוא בעל תוקף משפטי מחייב ולא רק כוונה להסכים בעתיד.

עמימות

מאחר וזיכרון דברים הוא בד"כ מסמך קצר הכולל רק את הפרטים העיקריים לעסקה, הוא אינו כולל הוראות ליישוב מחלוקות, תנאיו עשויים להיות לא ברורים ולא חד משמעיים מה שיכול בסופו של דבר להוביל לאי הבנות או מחלוקות שיצטרכו להתברר בבימ"ש.

מידע חסר לקונה

זיכרון דברים נחתם בשלב ראשוני כשלקונה אין את כל המידע על הנכס והוא אינו יודע אם הנכס רשום בצורה תקינה, אם יש עיקולים, חריגות בניה או הגבלות אחרות שיכולות להשית עליו עלויות נוספת מעבר למה שהתכוון והקונה עלול להיתקל בקשיים לצאת מהתחייבותו לרכוש את הדירה.

מידע חסר למוכר

לאחר חתימה על זיכרון הדברים, המוכר עלול לגלות כי חלים עליו חיובים הכרוכים במכירה שלא היו ידועים לו (חיובים כגון: מס שבח, היטל השבחה) אשר הופכים את מכירת הנכס בשלב זה ללא כדאית והוא עלול למצוא עצמו מחויב למכור את הדירה.

הגנה מוגבלת

מאחר וזכרון דברים מנוסח בד"כ בתמצות על ידי הצדדים, הוא אינו מספק את אותה רמת הגנה כמו חוזה מכר.

מיסוי

רשות המיסים רואה בזכרון דברים עסקה לכל דבר והצדדים מחויבים לדווח על החתימה על זכרון הדברים לרשות המיסים וככל שיש חבות במס בגין העסקה על הצדדים לשלם את התשלום במועד הקבוע בחוק.

סיום התקשרות

זכרון הדברים עלול שלא לכלול תנאים ברורים לסיום ההתקשרות בין הצדדים, מה שעלול להקשות על הצדדים לסיים את ההתקשרות במידת הצורך.

נכון, ייתכנו מצבים שבהם זכרון הדברים נראה הכרחי או מועיל. עם זאת, ככלל, מומלץ להימנע מחתימה על זכרון דברים בעת מכירת/רכישת דירה, במידת האפשר, ובמקום זאת לעבוד עם חוזה מכר או הסכם רכישה מחייבים מבחינה משפטית.

כדאי וחשוב ששני הצדדים יתייעצו עורך דין מקרקעין על מנת לוודא שכל התנאים החשובים מוגדרים בהסכם.

חושבים על מכירה או קנייה של דירה ?

ככל שתבינו את הנושאים שעל הפרק ותתכננו מראש, כך עדיף.

למשל: תכנון המיסים, נושא היתרים, מצב הרישום וכדומה.

עדיף שתדעו בצורה טובה מוקדם מאשר מאוחר.

מסכימים ?

לכן אני מציע לכם חבילת ליווי עד הבית

עבור מי זה מיועד

  • אתם חושבים על מכירה או קנייה של דירה ומתחילות לצוץ שאלות ? המיסים, המצב של הנכס ושאלות נוספות ?
  • מצאתם דירה או קונים ואתם רוצים לחתום על זכרון דברים. כדאי או לא, מה לרשום ?
  • יש לכם התבלטות נוספת שקשורות לעסקת נדל"ן שאתם חושבים עליה ?

החבילה הזו מיועדת עבורכם

  • פגישת יעוץ אחת. בכפר סבא או צור יצחק או זום, בתיאום מראש.
  • קשר טלפוני ישיר ליעוץ בשאלות הקשורים למיסוי, זכרון דברים או כל סוגיה שעולה בנושא הנדל"ן.
  • אתם לא מחויבים בשום אופן לבצע את עיסקת הנדל"ן כלל.
  • גם אם כן תבצעו את העיסקה, אתם לא מחויבים בשום אופן להעזר בשרותי המשרד שלי.
  • מהצד שלי, החבילה לא כוללת בדיקות עומק, ניסוחי חוזים, בדיקות חוזים. בקיצור, כל מה שאני מבצע בתשלום ובהתקשות מסודרת מול הלקוחות שלי.

ובמילים פשוטות, אם בסופו של דבר כן תבצעו עסקה ותרצו את שירותי כעורך דין מומחה נדל"ן, אז אוציא הצעת מחיר מסודרת ומותאם לעיסקה הרצויה לכם ואז תוכלו להחליט על המשך הדרך, עד אז, אני החבר הטלפני שלכם

זה די פשוט בעצם:

  • עזרתי לכם לקבל החלטות טובות מושכלות ולרכוש ידע. הרווחנו כולנו
  • תחליטו להמשיך איתי כעורך דין מקרקעין שלכם לעסקת המכר, הרווחנו פעמיים.

לסיכום, כולם מרווחים.

תומר, אין מספיק מילים כדי להודות לך על הדרך שעברנו איתך. על הסובלנות וההקשבה, על השקיפות שלך לאורך כל הדרך. על העצות, הירידה לפרטים הקטנים והכל בנועם ומקצועיות מן השורה הראשונה (משפחת דהן)

…סובלני, גמיש ואכפתי לאורך כל התהליך. הפך את תהליך המכירה והקנייה לקלה ונעימה הרבה יותר.. זאת לא הפעם הראשונה שאנחנו קונים דירה, אך הפעם זה היה מקצועי ברמה אחרת. (משפחת לביא)

עורך דין מקצועי ויסודי ברמה שלא הכרתי. הגון, ישר, קשוב ותמיד שם בשבילך, כל מה שנישאר בשביל הצלחת העסקה הוא להגיע לחתימה בראש שקט, תודה רבה תומר על הכל (משפחת הלפרין)

עורך דין תומר חג'בי ליווה אותנו בתהליך רכישת דירה. מעבר לזה שהוא עורך דין תותח ונלחם על הזכויות שלנו, הוא בן אדם מקסים עם המון סבלנות ואוזן קשבת לכל הלבטים שהיו לנו בדרך. אין ספק שנמשיך איתו גם בעסקאות נוספות.(משפחת פור)

המלצה חמה על תומר חג'בי עורך דין מקרקעין, תהליך של מכירה וקנייה של בית זה לא פשוט, אך תומר הוא אדם הגון, קשוב, סבלני, אכפתי שהיה לצידנו לכל אורך הדרך. בלעדיו לא היינו עושים את זה. תודה רבה לך תומר!! (משפחת דביר)

אשמח שנדבר. אנא השאירו פרטים ואצור קשר

בדרך כלל אנחנו מנסים לחזור תוך יום עסקים. אם הנושא דחוף, תרגישו חופשי להרים טלפון או לשלוח הודעה בוואטאפ. תודה.

* מידע זה ישאר פרטי וישמש אותי לצרכי תקשורת בלבד